Skip to main content

De vader van Charles Ros (46) was betrokken bij de startup van de ECT delta terminal in 1985. Als kleine jongen ging hij met zijn vader mee en naarmate hij ouder werd kreeg hij daar een vakantiebaantje. “De Maasvlakte was vroeger heel anders. Bij ECT hield de Maasvlakte gewoon op en nu kun je nog 20 km verder.  Als ik denk aan mijn jeugd, dan denk ik daar aan. Dat ik dat als klein jongetje helemaal heb zien opbouwen”, aldus Charles.

Ervaring

“Ik ben begonnen in de verkoop van autobanden. Dat vond ik niet veel soeps omdat ik vaak in de weekenden in Duitsland zat. De vakantiebaantjes die ik bij ECT had spraken me eigenlijk veel meer aan. In de jaren daarna heb ik verschillende functies gehad bij onder andere P&O containers, K-Line, OOCL en Norfolk Line. De hectiek, de dynamiek en de no-nonsensementaliteit vond ik daar zo leuk. Als er iets op de Maasvlakte gebeurt, dan weten ze dat in de Moerdijk. Mensen die buiten de logistiek staan denken dat de logistiek een hele massale wereld is. Maar in principe kent iedereen elkaar in de Rotterdamse haven.”

Switch naar recruitment

Charles maakte een klein uitstapje naar de AGF, maar dat bedrijf werd twee keer overgenomen. Daarna kwam hij in 2011 bij een recruitment bureau. Ze bespraken een vacature bij een logistieke dienstverlener in Rotterdam. Uiteindelijk kon dit niet doorgaan. “Ze vroegen mij bij dat bureau om daar te komen werken. Van veel taken uit de functieomschrijving had ik geen flauw idee hoe dat werkte. Maar ik wist wel wat er zich in de logistiek afspeelde en daar had ik ook een groot netwerk in. We besloten om voor een half jaar met elkaar in zee te gaan en daarna een conclusie te trekken. Dat is nu 8,5 jaar geleden.”

“Al gauw merkte ik dat mijn ervaring en netwerk een groot voordeel was. De vrij eenvoudige functies kan iedereen wel invullen, maar met de echt specialistische functies heb je wel 3 stappen voor. Toen ik bij Life Recruitment startte, besloot ik een LinkedIn account te maken. En voordat ik begon had ik al 5-10 kandidaten in bestand en 8 vacatures erbij. Andere recruiters moeten het hebben van hun database en de vacaturebanken. Maar ik heb nog mijn eigen netwerk waar ik regelmatig mensen vandaan haal.”

Personeelstekort in de logistieke branche

De markt is de afgelopen jaren erg veranderd. Wekelijks worden er artikelen geschreven over het personeelstekort binnen verschillende branches. “In 2011 waren er onwijs veel goede mensen beschikbaar. De krapte is echt iets van de afgelopen 2 jaar en ik denk dat dit alleen nog maar erger wordt. Je ziet ook dat de salarissen nu stijgen omdat bedrijven meegaan met de markt. Als het weer slechter gaat, zal dit weer dalen. De kunst is het om hier als bureau creatief mee om te gaan en mee te gaan in deze ontwikkeling. We kijken bij kandidaten niet alleen meer naar de harde criteria, maar vooral naar competenties.”

Life Recruitment

De kennis van Charles speelt ook een grote rol bij de samenwerking met de klanten van Life Recruitment. “Klanten bellen ons omdat we weten wat de functie inhoudt. Ze hebben geen functieomschrijving van de vacature, maar dat hebben we ook niet nodig. Denk hierbij aan functies als expediteur breakbulk of conventioneel scheepsplanner. En we brainstormen ook veel met klanten over het invullen van ingewikkelde vacatures.”

Wat Charles zo leuk vindt aan zijn huidige functie? “Het is gewoon de combinatie van spreken met mensen en met klanten. En het is leuk om een baan te regelen voor iemand waar diegene heel blij van wordt. Het is heel divers. Van heftruckchauffeurs tot plaatsen van directeurs en alles wat daar tussen zit. Daar krijg ik echt energie van. Toen Eray mij vroeg om Operations Manager te worden heb ik daar nooit over getwijfeld. Ik ben dan wel de manager, maar ik werk net zo hard mee als iedereen hier.”