Transport en logistiek groeien stevig

Vlaardingen | 17 Jan 2018

2018 belooft een prima jaar te worden voor de sector Transport en Logistiek. Forse omzetstijging ligt in het verschiet. Gevaren liggen ook op de loer.

2018 gaat door waar 2017 eindigde; met positieve cijfers. De sector transport en logistiek groeit in 2018 naar verwachting met 3,5%. De omzet neemt met 5% toe. Minpunt is dat de kosten sneller stijgen dan de tarieven.

Efficiënter en productiever is noodzaak

Dat stelt ING in zijn vooruitblik op 2018. Naar verwachting neemt de omzet gemiddeld met 5% toe. De kosten zullen in 2018 met 2% tot 5% naar verwachting echter ook harder stijgen door hogere lonen en brandstofkosten.

Doordat volledig doorberekenen voor bedrijven lastig blijft, is kostenbeheersing en productiviteitsverbetering per medewerker belangrijk om financieel ook van de drukte te kunnen profiteren. Efficiënter en productiever worden is het devies van de bank.

Een andere belangrijke uitdaging voor succes in 2018 is het aantrekken van personeel. De helft van de bedrijven in het goederenvervoer kampt al met een tekort aan chauffeurs en logistieke medewerkers.

Volume

Over vervoersvraag heeft de transport- en logistieksector niet te klagen. In het binnenland zorgen vooral de bouw, detailhandel en de horeca voor extra vervoersvraag. Internationaal profiteren logistieke dienstverleners van de opbloeiende Europese economie die positief doorwerkt bij opdrachtgevers in de industrie en de groothandel.

Lees ook
Tekort aan logistiek professionals is structureel hoog

E-commerce en belang ICT schudt logistieke dienstverlening op

Logistieke dienstverleners blijven in 2018 groeien, maar tegelijkertijd zorgt de groeiende e-commerce voor weglek van omzet naar pakketvervoerders en grote online-retailers als Coolblue, Zalando en Amazon. Door het commerciële belang van snelheid en betrouwbaarheid krijgt logistiek hier steeds meer (strategische) prioriteit. Ookladingplatforms veroveren een positie op de markt. Dit dwingt tot stappen in benutting van ICT en een intensieve klantrelatie.

Vervoer door de lucht begrensd in 2018

Het luchtvervoer groeit als uitzondering in 2018 duidelijk minder hard. Na een sterk jaar voor zowel passagiersvervoer (+ ca. 8%) als vrachtvervoer (+ ca. 7%) is de afgesproken grens in vliegbewegingen op Schiphol bereikt (tot 2020: 500.000). Groei moet dan komen uit grotere vliegtuigen, een betere bezettingsgraad en meer vracht in de ‘belly’. Andere luchthavens – zoals Eindhoven en Maastricht-Aken– kunnen nog groeien. Opening van luchthaven Lelystad moet vanaf 2019 weer ruimte aan Schiphol gaan geven.